30 pod 30: Žebříček časopisu Forbes představuje Petra Hauschwitze

Náš kolega, Petr Hauschwitz, se v Centru HiLASE zabývá laserovým mikroobráběním a funkcionalizací povrchů, slibnou metodou která může v budoucnu např. zabraňovat vzniku námrazy na křídlech letadel nebo vytvářet účinnější kloubní náhrady s antibakteriálním povrchem. Za poslední dva roky publikoval devět (!) článků v odborných vědeckých časopisech. Nyní se dostal do prestižního žebříčku časopisu Forbes 30 pod 30.

Kouzelný dědeček

Petra přivedl k fyzice jeho dědeček. Ten mu byl vždy oporou a hlavním vzorem. Vystudoval Matfyz (Matematicko-fyzikální fakultu UK) – učitelství matematiky a fyziky, a díky němu se pak o několik desetiletí později přihlásil k fyzikálnímu oboru i Petr. „Kromě toho dědu obdivuji i za to, že při tak náročném studiu dokázal profesionálně zpívat a vystupovat ve světě, a k tomu ještě krasobruslit na profesionální úrovni – dostal se i do reprezentace. Dodnes mi nejde do hlavy, jak to všechno najednou zvládal,“ nešetří obdivem Petr. Vedle dědečka se Petrovou velkou inspirací stala také prof. Helena Jelínková, která působí na Katedře fyzikální elektroniky na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské, kde teď Petr dokončuje svůj doktorát. „Paní profesorka byla u prvních krůčků laserové technologie a zůstala u ní až dodnes. Za tu dobu vychovala generace úspěšných laserových vědců a zásadně přispěla k rozvoji laserové techniky. Ještě teď máme na praktikách laserové stroje, které byly na Jaderce postaveny v samých začátcích laserové techniky u nás a sloužily například k očním operacím v nemocnicích,“ vysvětluje Petr.

Touha poznávat a riskovat

Petrovo životní motto nejlépe vystihuje citát Jima Rohna: “Pokud nejste ochotni mimořádně riskovat, musíte se spokojit s obyčejností.” Na práci vědce ho baví právě to, že nejde o rutinu a může pořád sledovat nové trendy: „Pokaždé zkoumám něco nového, třeba něco, co se ještě nikomu předemnou nepovedlo. Mám přístup ke špičkovému vybavení a možnost realizovat své nápady.“

Do vesmíru?

Petra už od malička fascinoval vesmír, jeho vznik z vědeckého pohledu, paralelní vesmíry a další věci, ze kterých se točí hlava. Vedle nepřekonatelného Malého prince je proto jeho nejoblíbenější knihou „Mnoho světů v jednom“ od Alexe Vilenkina. A právě ve vesmíru leží podle mnohých odborníků i budoucnost laserových technologií. Kdo ví, třeba se Petrův dětský sen jednou splní…

Pokud Vás zajímá, co Petrovi nedá spát, jak přečkal dobu koronavirovou nebo jak vypadá jeho home-office, přečtěte si celý článek v magazínu Forbes.